کارگروه پدافند غیرعامل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان

پدافند غیرعامل:

پدافند غیرعامل یا دفاع غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می گردد که به کارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد. اقدامات پدافندغیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان­یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه­های امن می­باشد. در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمانها، صنایع و حتی مردم عادی می­توانند نقش موثری ایفا کنند.

 

کارگروه پدافند غیرعامل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان

    به منظور اجرای فرامین مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا و اجرایی شدن سیاست­های کلی نظام در حوزه پدافند غیرعامل و همچنین اجرای مواد 198، 199 و 201 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور در این خصوص، طراحی و اجرای برنامه­ها و اقدامات مناسب پدافندی از سوی کلیه دستگاه­های اجرایی کشور اعم از لشکری، کشوری و بخش خصوصی لازم و ضروری است. در این راستا جهت ایجاد هماهنگی بین دستگاه­های مختلف در سطح استان برای مقابله با تهدیدات و شرایط اضطراری، کارگروه پدافند غیرعامل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان در تاریخ 91/08/02 به ریاست مدیر کل محترم اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان تشکیل شد. اعضای کارگروه شامل نیروهای نظامی، نیروهای امنیتی، شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات، ایرانسل، اداره کل پدافند و بانک های استان اصفهان هستند.

اهم شرح وظایف کارگروه به شرح زیر است:

  • -        شناسایی، طبقه­ بندی و اولویت­ بندی و سامانه­ های مهم استان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات،
  • -        اجرای تمرینات و رزمایش­های دوره­ای برای حفظ و ارتقای آمادگی­های لازم برای مقابله با تهدیدات و شرایط اضطراری،
  • -        بررسی و پیش­بینی آسیب­ پذیری­های حوزه فاوا در دستگاه­های مختلف و ارائه راه­کارهای برطرف کردن آنها

سیاست‌های کلی نظام در خصوص پدافند غیرعامل

1 - تأکید بر پدافند غیرعامل که عبارت است از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌گردد.

 -2 رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل از قبیل انتخاب عرصه ایمن، پراکنده‌سازی یا تجمیع حسب مورد، حساسیت‌زدایی، اختفاء، استتار، فریب دشمن و ایمن سازی نسبت به مراکز جمعیتی و حائز اهمیت بویژه در طرح­های آمایش سرزمینی و طرح های توسعه آینده کشور.

3- طبقه‌بندی مراکز، اماکن و تأسیسات حائز اهمیت به حیاتی، حساس و مهم و روزآمد کردن آن در صورت لزوم.

4- تهیه و اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل (با رعایت اصل هزینه – فایده) در مورد مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت (نظامی و غیرنظامی) موجود و در دست اجراء بر اساس اولویت‌بندی و امکانات حداکثر تا پایان برنامه ششم و تأمین اعتبار مورد نیاز.

-5 تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل در برابر سلاح­های غیرمتعارف نظیر هسته‌­ای، میکروبی و شیمیایی.

 -6 دو یا چندمنظوره کردن مستحدثات، تأسیسات و شبکه‌های ارتباطی و مواصلاتی در جهت بهره‌گیری پدافندی از طرح­های عمرانی و بویژه در مناطق مرزی و حساس کشور.

-7   فرهنگ سازی و آموزش عمومی در زمینه به کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در بخش دولتی و غیردولتی، پیش­‌بینی مواد درسی در سطوح مختلف آموزشی و توسعه تحقیقات در زمینه پدافند غیرعامل.

 -8   رعایت طبقه­‌بندی اطلاعات طرح­های پدافند غیرعامل.

   -9 ممانعت از ایجاد تأسیسات پرخطر در مراکز جمعیتی و خروج این گونه تأسیسات از شهرها و پیش‌بینی تمهیدات ایمنی برای آن دسته از تأسیساتی که وجود آنها الزامی است و ممانعت از ایجاد مراکز جمعیتی در کنار تأسیسات پرخطر یا تعریف حریم آنها.

 - 10 حمایت لازم از توسعه فناوری و صنایع مرتبط مورد نیاز کشور در پدافند غیرعامل با تأکید بر طراحی و تولید داخلی.

 - 11 به کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در مقابله با تهدیدات نرم­‌افزاری و الکترونیکی و سایر تهدیدات جدید دشمن به منظور حفظ و صیانت شبکه ‌های اطلاع‌­رسانی، مخابراتی و رایانه‌­ای.

  -12 پیش­بینی سازوکار لازم برای تهیه طرح­های مشترک ایمن­سازی و ایجاد هماهنگی در سایر طرح­ها و برنامه­‌ها و مدیریت نهادهای مسئول، در دو حوزه پدافند غیرعامل و حوادث غیرمترقبه در جهت هم‌­افزایی و کاهش هزینه‌ها.

  - 13 ایجاد مرکزی برای تدوین طراحی، برنامه‌­ریزی و تصویب اصول و ضوابط، استانداردها، معیارها، مقررات و آیین نامه های فنی پدافند غیرعامل و پیگیری و نظارت بر اعمال آنها.

پدافند غیرعامل در فضای سایبری:

 پدافند غیرعامل در فضای سایبری بر آن است تا با کاهش آسیب پذیری­ها و ایمن سازی زیرساخت­­های سایبری کشور، افزایش بازدارندگی و تولید قدرت پاسخگویی به تهدید در حوزه سایبر، تداوم فعالیت­های ضروری سایبری و دیگر اقدامات و اهداف، از فضای سایبری کشور دفاع نماید.

تهدیدات سایبری:

1-    توقف سرویس دهی

یکی از اولیه ترین تبعات یک تهاجم سایبری، توقف سرویس دهی است که می­توان با اقدامات پیشگیرانه آن را به تاخیر انداخت.

2-    توقف زیرساخت

در این تهاجم سایبری، خدمات رسانی و گردش امور زیرساخت متوقف شده و از کار می افتد.

3-    تخریب زیرساخت

این تهاجم بیشترازطریق بدافزارهای خاص و ویژه­ای انجام می­گیرد که می­تواند بخش مهمی از زیرساخت را از بین برده و حتی تا انفجار و آتش سوزی ادامه یابد.

 4-    تهدید امنیت ملی

 این تهدیدات امنیت ملی را به خطر می­اندازند.در این نوع تهدیدات، روش برخورد و شناسایی تهدید بسیار جدی می­باشد.

 تهدیدات سایبری علیه کشور

 1-     سطح فردی

هرگاه سطح تهاجم و تهدید علیه کشور، محدود به یک فرد خاص مانند هکر و یا متجاوز شود، سطح امنیت و تدابیر مقابله با آن نیز بایستی متناسب با آن باشد.

2-     سطح اجتماعی

هنگامی که تهاجم توسط یک گروه هکری انجام شود و یا امنیت سایبری بخشی از اجتماع به خطر بیفتد می­توان با اتخاذ تدابیر کارکردی و مهم از بروز و پیشرفت آثار تهاجم سایبری پیشگیری نمود.

3-     سطح امنیت ملی

در این سطح حتی می­تواند در حد یک دولت به عنوان پشتیبان حمله شناخته شود. در این دسته از تهاجمات، زیرساخت­های حیاتی کشور مورد هدف قرار می­گیرد.